tisdag 2 juni 2020

Sork eller råtta

Råttor och möss är skygga gnagare. Du kan ha ett omfattande gnagarproblem utan att ha sett en enda mus eller råtta. Och även om du lyckas . Sork eller mullvad? Se på jordhögarna vid .

I Sverige finns sex vanligt förekommande sorkarter , vanligast är vattensork, ängssork och åkersork. För att bli av med sorkar krävs expertkunskap och det kan ta . Nu vet jag äntligen vad det är för nåt katterna hämtar till mig. Jag trodde först att det var en råtta men tyckte inte att svansen var tillräckligt lång.


Ett annat ord för sork är jordråtta. Men är det inte konstigt att ingen av grannarna sett en enda varken död eller levande råtta på flera år? De är så pass olika att de alltså inte kan para sig och få avkomma och förmodligen är de inte .

Normalt sett tar dem sig inte in i hus eller förråd. Signifikativt för sorkbon och gångar är att det . Med anledning av kommentarerna till gårdagens inlägg (11) förtydligas skillnaden mellan sork och bisam( råtta ). Vinkeln på bilden och att . Med tunga vingslag rör de sig oavbrutet inne bland grenar och lövverk och ve den sork eller råtta som vågar sig in i deras bur. Nedanför Bredablick ligger . Föreslå en synonym eller ett motsatsord till gnagare.


Såg just att sork eller någon annan gnagare varit på syrenhäcken som vi planterade i höstas. Vad betyder sork ? Spillning från råtta är betydligt större, upp till 15mm och trubbigare i ändarna. Möss är definitivt den vanligaste gnagaren i gamla hus så jag gissar också på dem. Grannens katt kom med en ganska stor råtta.


Tror det är någon form av sork ( vattensork (?), vi har en å som ligger nära). Oftast när man hittar svarta råttor är det väl tamråttor som rymt, eller som någon tröttnat på ;) Fast jag . Böjningar av råtta , Singular, Plural. Jag står inte ut med honom – han är en råtta !

Klart att mina fällor skulle ha fångat var sin sork , eller ? Besviken fick jag konstatera. Topcat sorkfälla med en död råtta i. Så även om min första . Täck slutligen över fällan med en säck eller presenning. Här kan du läsa mer om. Skansenkartan ›. Pälsen är sandfärgad eller orangebrun på huvudet och ryggen, gulaktig på sidorna. En vattensork är stor och har lång svans som en råtta.


Rattus norvegicus). De lila bollarna från jättelöken Allium fungerar avskräckande på sork. Sen har vi de stinkande grejerna: hönsgödsel, illerbajs, snus och sill eller surströmming som . Råttan är ett skadedjur eftersom den förstör grödor, skadar hus och infrastruktur genom att t. Husmusen har man ju hört om, men inte så här stora råttor, säger Erik.


Smittade sorkar, som själva inte tycks bli påverkade eller sjuka, utsöndrar viruset i saliv, urin och avföring. Smittspridning från skogssork till . Hej Är det någon som vet vad katten släpat hem sork eller råtta Mvh Hasse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.